Turnekonsert med Universitetets Symfoniorkester

Arrangementsinformasjon
Default file 1523809201

Universitetets symfoniorkester reiser til Bergen i mai

Vi er en del av orkesterfestivalen og deltar i to konserter:

12. mai, kl. 19.30
i Korskirken, Bergen

13. mai, kl. 12.00
i Grieghallen, Bergen

Dette programmet spiller vi også i Universitetets aula søndag 3. juni kl. 1800

Johan Halvorsen: Norsk Rapsodi nr. 1

W. A. Mozart: Konsert for klarinett og orkester i A-dur

Nicolay Rimskij-Korsakov: Scheherazade

Et symfonisk dikt bygget på fortellinger fra 1001 natt.

Dirigent

Kjell Seim

Kjell Seim er født på Voss i 1955 og har Diplom i direksjon fra Norges Musikkhøgskole i 1986. Han har deltatt på flere internasjonale mesterklasser. I 1987 vant han 1. pris ved den Nordiske Dirigentkonkurransen i Stockholm. Seim dirigerer jevnlig alle de norske symfoniorkestre og mange nordiske. Siden 1989 har han har vært musikksjef for Kristiansund-operaen og dirigerer også produksjoner ved Den norske Opera. Siden 1993 har han hvert år gjestedirigert National Symphony Orchestra på Taiwan. Fra 1995-1997 var Seim sjefsdirigent for Jønkøpings Symfoniorkester og kunstnerisk leder og prosjektbasert sjefsdirigent for Forsvarets Stabsmusikkorps 1998-2002.

I sesongen 2000 / 2001 dirigerte Seim bl.a. også orkesterkonserter i Nord-Norge, flere produksjoner med Bergen Filharmoniske orkester, ballett- og operaproduksjoner på Kristiansund Operaen og nyttårskonserter med Kristiansand Symfoniorkester. Seim er også dirigent for Norsk Musikkskoleorkester og Ung Symfoni. Fra høsten 2017 har han vært kunstnerisk leder for USO.

Solist

Christian Stene (klarinett)

Christian Stene er Soloklarinettist i Bergen Filharmoniske Orkester.

Christian Stene er Universitetslektor ved Grieg akademiet i Bergen, Buffet og Vandoren artist og Norges representant for ICA (International Clarinet Association).

Christian Stene opptrer jevnlig som gjeste-soloklarinettist i ulike skandinaviske, europeiske og asiatiske orkestre. Han er også en aktiv kammermusiker og hans interesse for historisk musikk innebærer å spille på originalinstrumenter. I tillegg til klassen sin ved Grieg akademiet gir Stene jevnlige mesterklasser i inn- og utland og instruerer Ungdomssymfonikerne og regionale ungdomsorkestre.

klassiskkonsert
konsert

Ansvarsfraskrivelse

Kjøpte billetter refunderes ikke.